Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Wednesday, August 16, 2017

Resepi bubur kacang hijau yang sedap




Assalamualaikum.
rasanya lama Mas tak update resepi pencuci mulut kan ... jom kita layan bubur kacang hijau yang lazat dan tak jemu2 dinikmati sepanjang zaman ....
antara dessert kesukaan Mas ...tapi Mas amat cerewet dalam menikmati bubur ini sebab bubur kacang hijau yang lazat pada Mas ialah kacang hijau tu lembut dimulut dan tekstur bubur yang sedang2 sahaja pekatnya ...tak nak cair atau terlalu pekat dan manisnya juga sederhana ..... itu baru benar2 bubur kacang yang lazat ...
untuk cara Mas, sebelum merebus kacang hijau, basuh... toskan ...baru sangai dahulu sehingga naik bau wangi kacang hijau, baru boleh terus rebus ....kacang hijau itu akan cepat lembut dan empuk ....
jom lihat resepinya 



bubur kacang hijau
resepi : masduniaku


Bahan bahan:
3 cawan kacang hijau
1 1/2 keping gula melaka
1 1/2 cawan gula pasir 
2 helai daun pandan
2 cawan air
2 cawan santan - kalau guna kotak- 1 kotal kecil sudah cukup 
Garam
sedikit sagu yang telah direndam ... kemudian ditoskan 


Cara cara:
Goreng kacang hijau tanpa minyak hingga naik bau wangi kacang hijau. Kemudian tutup api dan masukkan air dan rebus sampai empuk.
kemudian masukkan daun pandan, gula melaka dan gula pasir, kacau sebati, biarkan mendidih seketika..
kemudian masukkan sedikit sagu yang telah direndam... biarkan mendidih dan apabila nampak sagu cantik kembang, baru masukkan santan dan garam, kacau sebati ...apabila santan mula mendidih dalam dua tiga minit..boleh tutup api sebab jika dimasak lama, santan akan pecah minyak, api juga sederhana perlahan yerk bila santan dimasukkan tadi .. rasakan manisnya ...jika ok ..boleh tutup api
selamat mencuba 





Tuesday, August 15, 2017

Tempahan Apam ladybirds & bee - shah alam











Untuk tempahan @ pertanyaan
hubungi 03 78599266 atau whatsap / call 0134242505






Wednesday, August 9, 2017

Tempahan princess kek birthday - shah alam















Untuk tempahan @ pertanyaan
hubungi 03 78599266 atau whatsap / call 0134242505




Saturday, August 5, 2017

Resepi Nasi Ayam yang mudah dan sangat sedap






Assalamualaikum.
rasanya ramai antara kita penggemar nasi ayam kan ..... jadi Mas nak share resepi nasi ayam versi bakar yang sangat lazat ..dan mudah disediakan ,sebab pada Mas amat susah nak jumpa nasi ayam yang lazat diluar sana ...jadi Mas berusaha belajar dengan ayah sebab tiap kali balik kampung ...memang ayah akan masakkan nasi ayam untuk anak2nya .... bila berada dirumah sendiri ..pasti akan rindu masakan begini ...jadi Mas belajar .... dan sekarang menjadi menu wajib setiap minggu 
selamat mencuba yerk 




Nasi Ayam
Resepi : MasDuniaku 

Bahan 

Utk ayam 
~ bersihkan ayam ..kemudian keringkan dgn cara lapkan ayam dgn kain bersih .. 
Kemudian letakkan garam secukup masin, serbuk rempah rampai - ada jual ditesco ( boleh Google utk rujukan pic rempah tu ) dan sedikit pewarna merah jingga ( agak2 ayam tu nampak cantik merah ) 
Gaul sebati , baru masukkan madu , sukatan madu agak2 sebati semua ayam tu kena madu .. perap semalaman baru bakar dgn suhu 200'c , api atas bawah selama 1 jam .



ayam yang sudah siap diperap semalaman .




ayam yang sudah siap dibakar ... cantikkan .... yang nampak berkilat tu sebab diletakkan madu ..






Utk sambal merah 

~ kisar cili merah, cili padi jika suka pedas berapi , sedikit bawang merah dan seulas bawang putih dan sedikit halia ... 
Tuang dlm periuk , masukkan juga sedikit sos cili dan sedikit jus lemon ...masukkan juga sedikit garam dan gula utk dapatkan rasa yg seimbang dan sedikit sup yg dimasak utk nasi ayam tadi ...masak hingga sambal nampak pekat ..

                                   Sambal hitam
~ kisar sedikit bawang merah, bawang putih, sedikit halia, dan sedikit taucu manis ( kalau guna taucu masin ..basuh dahulu taucu tu yerk ) ... Tuang ke dalam periuk, tambah sedikit sup dan masak hingga mendidih ..letakkan sedikit kicap lemak manis, sedikit sos tiram , kemudian masukkan bancuhan tepung jagung , agak2 sos nmpk pekat sedikit sukatannya ..biarkan seketika, rasa jika ok .. siap dihidang kan ...


                                        Utk nasi 
~ basuh beras Basmathi, kemudian rendam dalam 15 minit ... Kemudian angkat dan toskan 
Kisar bawang merah, bawang putih tanpa air ..letakkan sedikit minyak semasa kisar ...tuang ke dalam periuk, masukkan juga daun pandan dan halia yg diketuk dan sedikit marjerin dan sedikit minyak jika perlu .,.. bila dah wangi ... masukkan beras yg ditos tadi ...kacau hingga beras nampak kering ..baru masukkan sup yg direneh dgn tulang ayam tadi , sup ini juga diletakkan pd sambal hitam dan merah ... Letakkan garam secukup rasa .. dan masak hingga nasi masak macam biasa .


beras digoreng hingga cantik kering macam gambar ini 



Selamat mencuba ...





Friday, August 4, 2017

Tempahan Kek Puding Karamel - shah alam


Assalamualaikum.
Ya Allah ..lamanya Mas tak update blog ... sampai ada yang bertanya masih ambil tempahan lagi ke sekarang ....
Alhamdulillah ....tempahan masih berjalan seperti biasa ...cuma masa amat padat buat Mas buat masa sekarang .. InsyaAllah Mas akan curi2 waktu untuk blog kesayangan ku ini ....
Mas share antara tempahan kek puding karamel yang tak putus2 custemer order ... Alhamdulillah ...antara kek yang mendapat permintaan yang agak tinggi 







antara feedback dari custemer 




Untuk tempahan @ pertanyaan  
Hubungi 03 78599266 atau whatsap / call 0134242505 




Wednesday, June 7, 2017

Resepi Sotong goreng kunyit bersos yang lazat dan ringkas




Assalamualaikum.
Salam ramadhan Al Mubarak buat semua.
dikesempatan ini ...Mas nak share menu sotong yang simple dan sedap ..
sesuai untuk dijadikan juadah berbuka atau sahur ...



Sotong goreng kunyit bersos 

Bahan :
sotong 
bawang putih - ditumbuk kasar
bawang merah dihiris2
cili padi - dibelah dua
serbuk kunyit
sos tiram
sedikit garam ikut masin

Cara memasak : 

๐Ÿ™ ๐Ÿ˜‹ Tumis bawang merah, bawang putih & cili padi hingga wangi, masukkan sotong, kacau seketika, kemudian masukkan serbuk kunyit dan sos tiram Maggi , kacau sebati , letak sedikit sahaja air ...Biarkan masak dalam 5 minit dengan api sederhana ... Siap ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ˜˜

nota :
~ Mas letak sedikit sahaja air sbb tak nk berkuah sangat ..Lagi pun sotong akan keluarkan sedikit air semasa dimasak ..Jadi tak de la masakan jadi kering .... Garam juga Mas tak letak sebab sos tiram dah masin .. kalau rasa nak masin sedikit ... Boleh tambah secubit sahaja . 
Selamat mencuba ๐Ÿ˜˜




 

Wednesday, May 24, 2017

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...